Inflyttning och skörd.

Har skördat mina kryddor i lilla trädgådslandet idag.

På brickan syns Grekisk oregano, två olika sorters Timjan, Kinesisk gräslök och en Basilika skymtar i förgrunden. Basilikan har fått flytta in igen, det är så kallt ute, den får bo på fönsterbrädan så länge. Även pepparplantan har fått flytta in på fönsterbrädan tillsammans med en paprikaplanta och ett rosmarinträd.
Så nu hänger det kryddor och torkar i köket. Det är kul att, när vintermörkret lagt sig, ta fram en timjankvist och repa av den rakt ner i en god fisksoppa med vin i och till, och tänka tillbaka till sommaren och känna sig lite stolt över sina egen-odlade kryddor.

         
Diverse kryddor                   Pepparfrukter, vita    Rosmarinträd

Läste att rosmarin inte överlever i vår zon utan ska övervintras svalt och ljust, vilket är svårt hemma hos oss. Så jag testar fönsterbrädan, alternativet är ett mörkt kallförråd på gården. Men jag hoppas rosmarinträdet klarar sig, jag tycker att det lilla trädet är så fint och att det påminner mig om varmare breddgrader. Dessutom var det en jäkla fynd!

Kommentarer
Postat av: Axelina

vad nice med egna kryddor!

2008-09-13 @ 22:45:16
URL: http://axelinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0