Kanelbulle i betong

Har gjutit i betong idag. En stor kanelbulle blev det, och en fyrkantig kruka för utomhusplantering. Ska bli spännande att se hur det blev om några dagar då jag kan ta ut mina verk ur sina formar.

Så här såg originalbullen ut innan jag gjorde gipsformen. Originalbullen är gjord i lera och på den har jag gjort en öppen styckeform i två delar som går att använda flera gånger. Formen lackad invändigt, ihopsatt med ståltråd och sedan penslad med fett innan betongen hälldes i.



Här  är gipsformen fylld med betong och står i en plastlåda som innehåller vatten. Det är viktigt att betongen "bränner" (torkar/stelnar) sakta för att inte bli porös. Sedan är lådan med formen övertäckt med plast.

 

Här är min betongkruka. Hällde betong i botten av en godislåda och ställde sedan i en ihoptejpad mindre låda i kartong.
Sedan fyllde jag på runt kanterna med mer betong. Har hällt på lite extra vatten och täckt över med plast.



Om du tänker gjuta i betong tänk på att det är farligt att andas in och kan irritera huden! 

Kommentarer
Postat av: Axelina

Spännande! Jag hade tänkt gjuta ett fågelbad i somras men det blev aldrig av...

2008-10-10 @ 18:32:02
URL: http://axelinas.blogg.se/
Postat av: Axelina

Vilken häftig kanelbulle!:)

2008-10-11 @ 00:29:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0