Byxor för nybörjare

Fick en fråga om hur man gör när man syr byxor med mudd, och tänkte försöka vara lite pedagogisk. Det finns förstås alltid flera sätt att göra en sak, men så här gör jag:

Att sy byxor

Klipp ut mönstret, utan sömsmån. Lägg mönstret på tyget.  Klipp ut byxdelen/ delarna x 2, tänk på att spegelvända ( lättast att klippa ut på vikt tyg, då blir det rätt.)

Om du ska ha fåll/resår  - lägg till ett lagom antal cm, (2-4cm) så det räcker till att vika över kanten och trä in en resår.

Om du ska ha mudd, klipp endast vanlig sömsmån nertill och upptill på byxorna ( du kan behöva kapa byxmönstret upptill om du har ett mönster med dragsko i midjan, för att inte byxerna ska bli för höga/räcka till armhålan)

Sy ihop grensömmarna först, (lägg tyget aviga mot aviga och sy i krokarna/böjarna, fram och bak)

(Bild1)
Vik sedan byxan så att bensömmen kommer mitt för varandra och sy hela bensömmen i ett enda stycke.

Mudden
Mäta på barnet, eller (om barnet sover- vilket man vill att de ska göra när man syr) på ett par byxor som sitter bra. Observera att olika mudd töjer olika mycket! Sträck och jämför, eller trä över barnets fot/ midja för att se om det kommer att passa.

Klipp till resåren, (tänk på att den blir dubbelvikt) beroende på hur lång du vill ha den, plus sömsmån, Dvs om fotmudden när den är färdig ska vara 6 cm lång, klipp till 12+2cm =14cm.
(Bild 2)  Sy ihop längs med långsidan och vänd den sedan med rätsidan ut och dubbelvikt. (Bild3)

När du ska sy fast mudden:
(Bild 4) Ha byxan med avigan utåt, och stoppa in mudden inuti byxan, (uppåt, så att alla kanterna ligger tillsammans),
Nåla massor samtidigt som du töjer mudden så att den blir jämt föredelad över hela benöppningen.
När du syr, töj mudden och sy med en elastisk söm ( alt sicksack.)

Samma gäller för mudden i midjan. Töj, nåla, töj sy.

Jag reserverar mig för eventuella felskrivningar, rätta mig gärna.

               
Bild 1  Grensöm                              Bild 2 Benmudd-ovikt    

               
Bild 3 Benmudd dubbelvikt          Bild 4  Benmudd instoppad inuti benslutet 

Kommentarer
Postat av: Sara

Tackar och bockar, nu är tyg inköpt, mönstret ritat, bara att sätta igång, men jag räknar med att det inte blir så bra första gången. Återkommer med att berätta hur det gick, tusen tack för beskrivningen:) Jag fattar helt och hållet, tror jag iallafall.... Kram

2009-02-17 @ 08:42:44
Postat av: Pennysson

Kul att du börjar sy!

Om man är osäker på ett mönster kan man göra ett provplagg (toille: uttalas to-all)i ett billigare tyg för att se hur plagget sitter, då kan man göra ändringar i mönstret innan man börjar klippa i det riktiga tyget.

2009-02-17 @ 10:26:43
URL: http://pennysson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0